Geschiedenis

In 1842 ontstond te Nazareth een zangvereniging. Verscheidene leden waren eveneens goed onderlegd in de notenleer en in het bespelen van instrumenten. Het duurde dan ook niet zolang, of men vatte de idee op een fanfare te stichten. Onze huidige muziekvereniging werd aldus geboren rond 1849-1850. Later groeide de fanfare uit tot een volwaardige harmonie die tot op de dag van vandaag  in elk opzicht blijft evolueren.

Vrank & Vrij schrijft al meer dan 150 jaar geschiedenis met een waaier aan onvergetelijke momenten.

Hieronder vind je een greep uit onze geschiedenis terug.

6 april 2019

Concerto Dopio

Een concert in het teken van het internationaal concours te Riva. De kon. harmonie Concordia Kunst naar vermogen Moorsele onder leiding van Hannes Vanlacker en onze kon. harmonie  Vrank & Vrij onder leiding van Wim Belaen gaven het beste van zichzelf te Moorsele. Ze brachten beiden hun concours werken die het weekend erna te horen waren te Riva in Italië.

1 december 2018

Decemberconcert 2018

hoop-wanhoop Ons decemberconcert dit jaar had de uitdagende titel "Hoop en Wanhoop." We evoceerden de turbulente 20e eeuw met klank- en beeldmateriaal. Hoogtepunten waren Wagner's "Walküre" tegenover "Song of Hope" en "La Passio de Crist." Het orkest, onder leiding van Wim Belaen, werd visueel ondersteund, en de avond eindigde hoopvol met "Cry of the Celts."

21 oktober 2018

Evaluatieconcert 2018

Vlamo organiseert jaarlijks evaluatieconcerten waarbij orkesten beoordeeld worden door experts. Onze harmonie trad op in de afdeling uitmuntendheid op 21 oktober. Na het optreden ontvingen we een grondige evaluatie zonder punten, maar kregen wel een diploma en een attest, geldig voor vier jaar.

7 oktober 2018

Try-out Concert Jeugdharmonie

Try-out concert naar aanleiding van het evaluatieconcert - Vlamo te Kortrijk.

2 december 2017

Decemberconcert 2017

History trip Geschiedenis wordt vaak beïnvloed door invloedrijke figuren zoals Caesar en Napoleon, maar ook door sociale bewegingen en ideeën. De K. Harmonie 'Vrank en Vrij' Nazareth viert deze invloeden in hun decemberconcert 'History Trip', dat luisteraars door verschillende tijdperken en muzikale stijlen leidt.

3 december 2016

Decemberconcert 2016

Helden & Goden: Het majestueus werk van Oscar Navarro “El Olimpo de los Dioses” is een fantastisch muzikaal verhaal waar de goden het voor het zeggen hebben. Een spektakel waarbij er tevens eer werd betuigd aan onze eigen lokale helden en goden: onze olympische atleten, de brandweermannen, …

5 december 2015

One world

One world De Gemeentelijke Sporthal van Nazareth opende zijn deuren voor een reis rond de wereld. De harmonie pakte uit met kleppers zoals ‘Colors of Tali’ van Thomas Doss, ‘Ghandi’ van Dirk Brossé en ‘Oscar for Amnesty’, eveneens van Dirk Brossé. ‘One World’ stond immers in het teken van verdraagzaamheid. Het was een mix en match van verschillende culturen samen op één concert: van de Afrikaanse roots naar de volkse melodieën uit Azië tot de Indiase cultuur waarin Ghandi heeft geleefd.

1 maart 2015

Superieure afdeling

Vrank en Vrij bevestigt zich opnieuw in superieure afdeling tijdens het provinciaal tornooi in maart.

1 januari 2014

Fiesta Latina

Fiesta Latina In maart voert Vrank en Vrij de symphonie nr. 3 uit van James Barnes te Izegem. Tijdens het jaarlijks decemberconcert brengt Vrank en Vrij met "Fiesta Latina" een concert in het teken van Latijns-Amerikaanse muziek. Topwerken zijn deze keer Expedition en Libertadores van Oscar Navarro.

1 december 2013

Decemberconcert 2013

Decemberconcert 2013 Vrank en Vrij brengt het decemberconcert samen met zangers Koen Crucke en Barbara Dex. Topwerk wordt deze keer "Extreme Makeover" van Johan De Meij

1 september 2012

Ode Gand

Vrank en vrij treedt in september op in Odegand op het podium tussen de graslei en de korenlei. We halen zelfs het één journaal. Vrank en vrij brengt in december opnieuw een filmconcert in samenwerking met de plaatselijke toneelvereniging "Kunst Adelt"

1 december 2011

Decemberconcert 2011

Vrank en vrij brengt in december het concert "Vrank en Vrij goes Classic". Een verzameling van klassieke werken.

1 april 2011

Superieure afdeling

Vrank en Vrij bevestigt zich in april in de superieure afdeling, de hoogst mogelijke afdeling voor een harmonie.

1 december 2010

Decemberconcert 2010

Ons decemberconcert 2010 "American Fever" stond in het teken van de Amerikaanse muziek. We brachten er ondermeer volgende werken: - Tulsa van Don Gilis, een werk geklasseerd in superieure afdeling beschrijft de zoektocht naar olie - Rhapsody in Blue van George Gershwin met als gastpianist Marc Matthijs - Het klarinetconcerto van Artie Shaw met als solist Steven De Loose - Four Dances, een bewerking op het bekende West Side Story van Leonard Bernstein

5 december 2009

Decemberconcert 2009

Dat jaar concerteerden we samen met Philippe Thuriot, een Vlaamse virtuoos op accordeon. We namen de bezoekers mee op een muzikale tournee van Parijs tot Buenos Aires.

17 mei 2008

The Lord of the Rings

Mei concert in Sint-Lievens-Houtem

6 december 2008

Decemberconcert 2008

Vrank en Vrij brengt zijn eindejaarsconcert "Let's Dance" met gastoptreden door "Dancers on Stage". Voor de eerste maal in de nieuwe sporthal van Nazareth.

24 november 2008

Persprijs 'Stichting Filip Decock '

Op vrijdag 24 oktober 2008 (20u) werd in het buurtcentrum De Rekkelinge de persprijzen “Filip Decock” uitgereikt. De prijsuitreiking werd opgeluisterd door de “Koninklijke Harmonie ‘Vrank en Vrij’ uit Nazareth.

1 juni 2008

War Concerto

Begeleiding klarinetist Steven De Loose tijdens de uitvoering van het War concerto van Dirk Brossé in het kader van zijn master examen aan het conservatorium