Decemberconcert 2024

Op zaterdag 7 en zondag 8 december 2024 zal het jaarlijkse Decemberconcert plaatsvinden in de gemeentelijke sporthal van Nazareth, en dit jaar staat het concert geheel in het teken van Hemel en Aarde. De muziek neemt het publiek mee op een symbolische reis van het aardse naar het hemelse, door middel van een fascinerend programma.

Deze editie markeert bovendien de komst van een nieuwe presentator: Benjamin Sercu, bekend van de populaire VRT-reeks Chantal. Sercu neemt 'de micro' over van Karel Vos, die jarenlang met veel passie het concert presenteerde.

Deel 1: De reis begint

De avond opent met de Intro Show (The Race), een kort en krachtig muzikaal werk dat de toon zet voor een dynamische reis door tijd en ruimte. Daarna duiken we direct de kosmos in met Galactic Empires van David Gillingham. Dit grootse werk van 12 minuten schildert muzikale beelden van verre sterrenstelsels en neemt de luisteraar mee door de uitgestrekte leegte van het universum.

Het programma vervolgt met Aurora Borealis, gecomponeerd door Rosano Galante. Dit stuk van zes minuten vangt de magie van het noorderlicht in klanken die oplichten als de nachtelijke hemel zelf. Vervolgens dalen we af naar de bergen met The Mountains of Switzerland van Oscar Navarro, een betoverend werk van 17 minuten dat de majestueuze Zwitserse Alpen tot leven brengt, met hun pieken en valleien die de reis naar de hemel lijken te weerspiegelen. Hoor jij ook de echo's in de bergen en de koeien loeien?

Deel 2: Van aarde naar de sterren

Na de pauze gaat de reis verder met Godspeed van Stephen Melillo. Dit zes minuten durende stuk geeft het gevoel van snelheid en vooruitgang, alsof we ons naar hogere sferen bewegen. Vervolgens nemen we de beroemde Orient Express, met het gelijknamige werk van Philip Sparke. Dit 9 minuten durende stuk is een muzikale vertaling van een reis door Europa, van het oosten naar het westen, een metafoor voor de overgang van het aardse naar het hemelse.

Daarna volgen we de roep van de sterren met een arrangement van Fly Me to the Moon van Bart Howard, gearrangeerd door Hoshide Takashi. Dit geliefde jazznummer van 5 minuten brengt een speels element in de reis, waarbij de maan wordt gezien als het ultieme symbool van de hemel. Takarajima, gecomponeerd door Hirotaka Izumi en gearrangeerd door Toshio Mashima, voegt een oosters tintje toe aan de avond met zijn exotische klanken die een vreugdevolle dans door de sterrenhemel lijken te vertegenwoordigen.

Als afsluiting van het hoofdprogramma zal Choose Joy ons uitnodigen om vreugde te kiezen, zelfs in de grootste transities die het leven ons biedt. Dit 4 minuten durende werk sluit de avond met een positieve en hoopvolle noot af.

Met dit diverse programma, waarin zowel contemplatie als vreugde doorklinken, belooft het Decemberconcert 2024 een onvergetelijke ervaring te worden. Onder leiding van dirigent Wim Belaen, die het 75-koppige orkest met vaste hand door deze muzikale reis zal loodsen, worden we meegenomen naar de grenzen van ons bestaan, zoals ook Joeri Gagarin, de eerste mens in de ruimte, ooit die grenzen verkende. De combinatie van hemelse muziek en Benjamin Sercu's enthousiaste presentatie zal een frisse wind brengen, terwijl we dankbaar terugkijken op de jarenlange inzet van Karel Vos.

Mis deze unieke reis tussen Hemel en Aarde niet!

Bestel hier je tickets

Je kan voor deze datums bestellen:

• zaterdag 07 december 2024 om 20:00u
  • zondag 08 december 2024 om 18:00u